Banner top Til forsiden Econa

Irina Lee

AltĀ­muligĀ­mannen

figur

NY START: 1. august tiltrådte Nils Are Karstad Lysø som administrerende direktør ved Den Norske Opera & Ballett. – Denne jobben gir meg en bedre balanse i forhold til familien. Jeg kan være mer til stede og reiser mindre, sier 45-åringen, som har to barn fra et tidligere ekteskap pluss to barn på fire og sju år med sin samboer.

Han har taklet Tore André Flo, forelest om risikostyring for EU-kommisjonen, lett etter olje og stått i pakkedisken hos Moods of Norway. Nå har Nils Are Karstad Lysø (45) inntatt sjefsstolen i Den Norske Opera & Ballett.

Ekebergåsen hviler i bakgrunnen. En harmoni av høst, med mollstemte farger i gult, grønt og gull. I forgrunnen lyser en majestetisk koloss, skåret ut av marmor og stein, pakket i glass, inspirert av norske, snødekte fjell. Den hvite vidden strekker seg mellom himmelen og vannkanten. Det endeløse taket fortsetter ned i dypet, som om hele bygget flyter på fjorden. Der inne, i Den Norske Opera & Ballett, fylles saler og scener av symfonier og samklang.

Utenfor er det en annen virkelighet. Det bores og drilles i det som en vakker dag skal bli den nye paradegaten i Bjørvika. Trikkeskinner hamres på plass. En veivals kjevler asfalt. En kakafoni av hardt arbeid.

Hardt arbeid og store kontraster er også stikkord for Nils Are Karstad Lysø, som hadde sin første arbeidsdag på Operaen 1. august 2014.

– Da headhunteren tok kontakt, spurte jeg om han hadde ringt feil, sier den ferske toppsjefen.

Ulike kulturer

Den Norske Opera & Ballett blir i forslaget til statsbudsjett tilgodesett med nærmere 600 millioner kroner i 2015. Det er mye penger, men ikke mer enn at kulturinstitusjonen må belage seg på trangere tider, særlig på grunn av galopperende pensjonsutgifter som sluker stadig større biter av kaken. Som administrerende direktør skal Lysø styre butikken, som inkluderer 620 faste ansatte og over 1 000 deltidsansatte, i alderen seks til over 70 år. De representerer 50 yrkesgrupper og 50 nasjonaliteter.

– Etter å ha satt meg inn i hva jobben faktisk går ut på, skjønner jeg hvorfor min kompetanse passer bra. Det å skulle forene ulike kulturer, både det kreative og det administrative, har jeg god erfaring med, sier Lysø.

45-åringen kom fra stillingen som daglig leder i Moods of Norway, hvor nettopp det å få de kreative kreftene til å samarbeide med økonomihodene var en viktig del av jobben. Fem år som daglig leder for det norske klesmerket har satt sine spor. Han går kledd i Moods-klær, «fra innerst til ytterst», og fortsetter også som styreformann i selskapet.

Når han snakker om «vi», er det Moods of Norway han referer til. Det er som om selskapet er en del av livet hans. Og det er ikke helt usant. Linken til klesgründerne startet nemlig lenge før han begynte å jobbe sammen med dem i 2009. Vennskapet går tilbake til oppveksten i Stryn. «Downtown Stryn», for å være helt nøyaktig. Bygda hvor alle gutter enten spiller i fotball eller i korps.

– Jeg sa ja til begge deler. Men fotball var vel aldri helt min greie. Det hjalp ikke at Tore André Flo slo tunnel på meg da han var sju og jeg var tolv, sier Lysø og ler.

Far til sjøs

Unge Nils Are vokste opp i vakre Nordfjord sammen med mor og mormor. Faren var blitt igjen i Oslo da mor flyttet til hjemplassen i vest. Faren var håndverker og sjømann, og tilbragte store deler av året til sjøs som maskinist på et stort tankskip. Foreldrene skilte seg da Nils Are var rundt ti år gammel, etter flere år fra hverandre.

– Jeg har alltid hatt god kontakt med faren min, selv om han var mye borte og ikke bodde sammen med oss i oppveksten, sier Lysø.

Moren jobbet som pianolærer og tok imot studenter hjemme i stuen på ettermiddagstid. Nils Are fikk ikke undervisning, men lærte seg å klimpre på tangentene på egen hånd.

– Så snart jeg ble gammel nok, startet jeg i Stryn skolekorps. Der lærte jeg noter og å spille sammen med andre, sier Lysø.

Storband

Han begynte med klarinett. Da han skulle begynne å studere, bestemte han seg for å bli siviløkonom, «for å holde alle muligheter åpne». Han flyttet til faren i Oslo og begynte på BI, som den gang lå på Nadderud. Han ble med i studentorkesteret Pamphen BI-Harmoniske, hvor han begynte å spille saksofon. Senere, etter å ha fullført studiene ved BI i Sandvika i 1991, tok han initiativet til å «samle en gjeng avdankede siviløkonomer» og startet storbandet Big Boss Band.

– Det var et slags alumnitiltak. Vi holder på fortsatt, selv om jeg er den eneste gjenværende av de som var med fra starten, sier Lysø.

I tillegg er han aktiv i Kampen Janitsjarorkester, som denne høsten feirer 85-årsjubileum. Kampengutta har faktisk booket Hovedscenen i Operaen, med plass til 1 400 publikummere, til storslått jubileumsfest i november (noe som ble bestemt lenge før Lysø fikk jobben). Mye tyder på at konserten blir utsolgt.

– Jeg gleder meg veldig. Det kommer til å bli en kjempeopplevelse, og jeg har invitert hele familien, sier Lysø.

Men det er altså ikke hans forkjærlighet for storband og musikk som har gjort ham kvalifisert til toppjobben i Operaen. På CV-en står det derimot en rekke stillinger som har gitt unik kompetanse.

Konsulentkarriere

Etter å ha tatt full siviløkonomutdannelse gikk Lysø videre til konsulentgiganten McKinsey. Det var langt fra noen tilfeldighet. Et par år før han var ferdig på skolen, deltok han på presentasjon med Birger Magnus i McKinsey, som fortalte at selskapet så etter folk som «ville lære å lære».

– Det appellerte veldig å jobbe med flinke folk. Og McKinsey levde opp til forventningene på alle måter! Ellers hadde jeg ikke blitt værende der i 13 år.

Som konsulent hadde Lysø Europa som arbeidssted og risikostyring som spesialområde. Han var blant de fremste ekspertene på bank og kapitalforvaltning, og ble invitert til å forelese for EU-kommisjonen. Men karrieren hadde sin pris. En skilsmisse ble en utløsende faktor for å søke en ny jobb. Å kombinere jobb og rollen som alenepappa på deltid for to barn på fem og ni år viste seg å være umulig.

– Det var alltid kræsj. Jeg følte at jeg ikke fikk levert 100 prosent verken hjemme eller på jobb. Så rett etter juleferien i 2004 sa jeg opp.

Overtalt av kompisen

Kort tid senere ble han ansatt som leder for Aker Capital. Der fikk han etter hvert ansvaret for å utvikle oljeselskapet Aker Exploration, som førte ham inn i konsernledelsen i Aker. Fem år senere fusjonerte oljeselskapet med Det Norske, og Lysø søkte igjen etter nye utfordringer.

I juleferien 2008 sa barndomskompisen Jan Egil Flo, som hadde vært med å starte Moods of Norway i 2003, at Lysø kunne jobbe for dem. En tanke var sådd. Etter påskeferien 2009 begynte han som daglig leder i det fargerike moteselskapet.

– Hva var det som tiltrakk deg?

– Folka! Jeg har tro på de verdiene de står for, humoren, og at de våger å skille seg ut, sier Lysø entusiastisk.

Under hans ledelse gikk selskapet fra å ha ti ansatte og én butikk i Akersgata til å bli et fullverdig motehus. Lysø har bygget opp organisasjonen, og i dag har Moods of Norway 25 egne butikker, inkludert tre i USA.

Pakkedisken

Under julesalget for noen år siden var det fullstendig kaos i flaggskipbutikken i Hegdehaugsveien. Alle mann ble kalt til pumpene, og Nils Are stilte seg i pakkedisken. Etter hvert ble han oppmerksom på en mann i køen som stirret veldig på ham. Da kunden kom fram til pakkedisken, klarte han ikke å holde seg lenger og sa: «Men … jobbet ikke du i McKinsey?» Lysø ler godt.

Han ser mot vinduet, ut av kontoret på baksiden av Operaen, vendt ut mot fjorden. Kanskje lar han blikket bremse ved den monumentale stål- og glassinstallasjonen She Lies, som flyter på en betongplattform midt i fjorden. Den kantede skulpturen, laget av den italienske kunstneren Monica Bonvicini, rager tolv meter over vannet. Den er et uvant syn og skiller seg ut fra omgivelsene. Ved å dreie rundt sin egen akse med tidevann og vind har den heller ingen klar retning. Kanskje det er slik Lysøs karriere kan oppsummeres så langt? Et kreativt kaos – som likevel utgjør en overraskende helhet.


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS