Banner top Til forsiden Econa

magma1403_aktuelt-10_img_015

magma1403_aktuelt-10_img_016

magma@fagbokforlaget.no

Dyrkjøpte venner

100 000 følgere kan ikke ta feil, tenker nettbrukere, og lar seg lett imponere av Facebook- og Twitterprofiler eller andre nettsteder med mange følgere.

Derfor er stadig flere av dem som bruker sosiale medier i salg, markedsføring eller annen form for kundekontakt, opptatt av å vinne mange venner, nettopp fordi mange følgere gir inntrykk av popularitet, og dermed gir kredibilitet.

Men faktum er at disse vennene kan kjøpes. I spam-filteret mitt ligger flere mailer fra aktører som selger følgere i bunkevis. For noen ti-kronere får du tusen og tusen nye følgere i slengen. Det sier seg selv at ikke alle av dem er nære venner av huset, eller oppriktige beundrere av din virksomhet.

Billige venner viser seg ofte å være konstruerte profiler eller brukere, eller nettprofiler kjøpt billig i land langt borte; brukere som verken har språk eller interesse til å være annet enn fyllmasse.

Etter hvert som det å kjøpe følgere har blitt mer vanlig, har også oppmerksomheten rundt disse lettvekts-vennene økt. Både Twitter og Facebook rydder nå rutinemessig i sine brukere, og sletter dem som åpenbart ikke er ekte brukere, men enten tydelig er konstruerte profiler, eller i praksis er inaktive brukere. De følgerne du betalte for kan derfor vise seg å være borte etter neste ryddeaksjon.

De følgerne som viste seg å være billige i innkjøp kan derfor vise seg å være dyrkjøpte. For det første er det lite tillitvekkende at mange følgere forsvinner. I tillegg slår de kjøpte vennene beina under det som faktisk er verdien i genuine følgere på sosiale medier: de følgere som kan tilføre nyttige korreksjoner, viktig kundeprat og bidra til relevante nettverk. Mister dine verdifulle følgere tillit til deg, blir positiv omtale raskt snudd til kritikk som sprer seg raskt.

Etter hvert som fartstiden på nettet er såpass lang at du har en solid base av følgere, er det et godt råd å gjøre som gigantene på sosiale medier gjør, å rydde i rekkene.

I første omgang finnes det ulike verktøy på nettet som hjelper deg i å analysere brukerne dine, og gi deg et bilde av hvor mange av dem som er følgere du faktisk ønsker å beholde, og hvilke som for eksempel er konstruerte profiler. På Facebook finnes dessuten et verktøy i adminsitasjonsfanen, der du kan se profilene til alle som liker deg, og dermed gjøre en vurdering av hvorvidt de er ekte følgere eller spam.

Som ellers i livet er en venn i hånden ofte bedre enn ti på taket. På tide med en ryddesjau i dine virtuelle venner?


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS