Banner top Til forsiden Econa

magma1704_aktuelt-10_img_007

magma@fagbokforlaget.no

Fra mygg til gigant

Så langt i år viser tallene fra Mediebarometeret at reklameomsetningen på nett og i sosiale medier har passert en milliard kroner. Markedsandelen for disse mediene er nesten like stor som den samlede reklameomsetningen i TV. Omsetningen innenfor dette produktområdet er det som vokser raskest, både fordi de sosiale mediene utvikler stadig nye produkter, og fordi veksten i reklame på mobil er sterk.

Det er ikke rart at nettet tar en stadig større andel av reklamebudsjettene. For i disse ulike kanalene finnes nemlig de aller fleste nordmenn. Oppdaterte tall fra IPSOS viser at 3,4 millioner nordmenn er på Facebook; 83 prosent av disse er daglige brukere. Snapchat vokser kraftig, og har også 2,3 millioner brukere over 18 år i Norge. I tillegg kommer en betydelig andel Snapchat-brukere som er yngre enn 18 år. Instagram har nesten to millioner brukere, og tjenester som LinkedIn og Twitter har også passert en million brukere.

Et annet sentralt fortrinn for disse moderne medieformene er at de gir omfattende muligheter til å spisse budskapet, fordi man enkelt kan segmentere målgruppene på en unik måte. I tillegg er produksjon av innhold i digitale medier ofte rimeligere enn i de mer tradisjonelle mediene.

De ulike sosiale medie-kanalene er dessuten blitt sterke merkevarer. Under­søkelser viser at vi blir eksponert for gjennomsnittlig 300 merkevarer hver dag. Den første mange ser, er Facebook-logoen, som to tredeler av den norske befolkning har sett før de har fått kaffe, før de har vært på do, og før de har sagt god morgen til dem de våkner med.

Fremdeles finnes det skeptikere til reklame på sosiale medier og internett, men dersom ønsket er å nå frem til en målgruppe, er det altså etter hvert de færreste som ikke kan nås gjennom en eller annen kanal på internett. For den digitale revolusjonen har forandret mediebildet og alle våre medievaner. Parallelt har også vår felles forbrukeratferd blitt endret. Dette får konsekvenser for alle som ønsker å kommunisere med kunder eller andre interessenter, som må forstå og forholde seg til disse endringene i medie- og forbrukervaner.

Men man skal være våken i timen for å følge med på ferden. Da reklame i sosiale medier var som en mygg å regne, kunne man tillate seg å eksperimentere. I dag er sosiale medier en gigant, og bør behandles som den viktige kanalen den er. Det forskningsbaserte kunnskapsgrunnlaget for hvordan gjøre dette vokser også, og vi gir deg et godt grunnlag her.


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS