Banner top Til forsiden Econa

Irina Lee skriver for Magma som frilansjournalist.

Meningenes mester

figur

KREATIV SLEKT: Den første Geelmuyden (uttales g'elmæid?n) innvandret fra Nederland til Bergen i 1660. Slekten inkluderer en rekke kreative kunstnere, deriblant fiolinisten Ole Bull og komponisten Edvard Grieg. Siden studiedagene i Bergen har Hans Geelmuyden (54) hatt en inderlig fascinasjon for kommunikasjon. Det har det blitt big business av.

I Hans Geelmuydens verden handler det meste om å fortelle historier. Gode historier. Slike historier kan gi et bedre omdømme, sikre innflytelse og flytte makt. - God kommunikasjon gjør verden til et bedre sted, sier 54-åringen.

Det var i september 1975 det skjedde. Høsten var tung og våt, og Bergen druknet i nye nedbørsrekorder. I et auditorium ved Norges Handelshøyskole satt den unge, lovende Hans Geelmuyden og lyttet til den svenske foreleserens utlegninger om «økonomikkens idégrunnlag og rammebetingelser». Det var i denne sammenhengen han for første gang hørte teorien om perfekt informasjon som forutsetning for perfekte markeder. Et lys ble tent i den unge studentens lyse hode.

- Der og da skjønte jeg at perfekt informasjon var en umulighet, og økonomistudiet en koloss på leirføtter! Den erkjennelsen ble kimen til opprettelsen av Geelmuyden.Kiese, sier Geelmuyden i dag.

Han opprettet kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese, gjerne omtalt som GK, sammen med Jo Kiese i 1989. Selskapet har i dag 75 ansatte, med kontorer i Oslo, Stockholm og København. Selskapet har hatt en god start på 2011, og sjefen sjølv er sikker på at fremtiden blir enda lysere.

- Jeg tror vi kan være et par hundre ansatte om ti år. Se bare på hvordan revisjons- og advokatbransjen har blitt industrialisert og vokst de siste årene. Faget kommunikasjon er minst like viktig, og jeg er sikker på at vi vil få en tilsvarende vekst i vår bransje, sier han.

En kopp om dagen

Hans fascinasjon for kommunikasjon startet for alvor mens han studerte ved NHH, hvor han fordypet seg i finansiell og økonomisk styring, i tillegg til markedsføring. Hver gang han kom over begrep som asymmetrisk kommunikasjon eller dissonans i kommunikasjonen i pensumbøkene, gikk han bananas med den gule textmarker-tusjen.

- Tilgang på informasjon er basis for en vellykket økonomi. Selv om perfekt informasjon er en illusjon, er det mulig å legge opp strategier for bedre informasjon, for å kunne treffe bedre beslutninger. Disse tankene er raison d'être for GK, sier Geelmuyden.

Vi treffer ham på selskapets hovedkontor i Lille Grensen, midt i Oslo sentrum. Han viser vei til møterommet «Løvebakken». Som navnet tilsier, er det førsteklasses utsikt over Karl Johans gate og Stortinget. Den ferdigtraktede kaffen midt på møtebordet blir stående urørt. Geelmuyden drikker nemlig bare én kopp kaffe i døgnet.

- Den inntas klokken halv seks om morgenen, og det er akkurat det som skal til for å få meg i gang. Før var det mye verre. Da var jeg oppe i 15 til 20 kopper om dagen. Men jeg sluttet ettersom jeg fant ut at den marginale nytten per kopp er sterkt fallende etter den første koppen, sier han og henter seg en kopp te i stedet.

- Jeg drikker ikke mer enn én kopp te, heller. Den inntas nå, klokken 12. Resten av døgnet drikker jeg bare vann. Fra påske har jeg også kuttet ut alle former for leskedrikker med kunstig søtning. Den bringer ubalanse i bukspyttkjertelen, som blant annet stimulerer appetitten. Men alle må selvsagt ta sine valg. Jeg har tatt mine, sier Geelmuyden.

Instrument for makt

Geelmuyden regnes i dag for å være en av Norges fremste PR- og medierådgivere. Det er ham Norges mektigste ringer til for å kjøpe råd, når krisen er et faktum.

- Lenge trodde jeg det var vi i GK som fant opp kommunikasjon, men der tok vi feil. Dette er et klassisk fag som allerede Aristoteles skrev om i boken Retorikken, sier Geelmuyden og gliser.

Han understreker samtidig at GK løser alle typer kommunikasjonsoppdrag, ikke bare krisehåndtering. Selskapet har hele spekteret av oppdragsgivere, fra privatpersoner og små, private aktører til multinasjonale selskaper og offentlige forvaltningsorgan.

- Jeg er alvorlig opptatt av dialog for å få frem bedre beslutninger. Jeg er altså ikke så interessert i kommunikasjon i seg selv, men opptatt av de endringene kommunikasjon kan skape. God kommunikasjon kan bidra til å foredle beslutninger, mennesker og hele samfunn. Kommunikasjon er også et instrument i et maktperspektiv. Se bare på hva som har skjedd i Egypt og de andre landene i Nord-Afrika!

Samtidig legger han vekt på at enhver form for endring forutsetter tillit. Nok en gang spiller dialogen en viktig rolle.

- Det er ikke mulig å bygge tillit uten kommunikasjon.

Sosiale medier

Som ferdigutdannet NHH-siviløkonom fikk han sin første jobb ved IBMs hovedkontor i New York. Året var 1980, i mikroprosessorens spede barndom.

- Dette var helt på begynnelsen av digitaliseringens tidsalder. For første gang var det mulig å behandle enorme mengder informasjon digitalt. Denne teknologien har ført til store samfunnsendringer gjennom de siste 30 år. Jeg er glad for at jeg har kunnet følge den utviklingen på nært hold, helt frem til dagens iPhone og iPad, sier Geelmuyden.

Fremveksten av sosiale medier har også åpnet for nye muligheter.

- Sosiale medier er enhver kommunikasjonsrådgivers våte drøm! Nå kan man nå ut til langt flere - til en langt rimeligere penge - enn tidligere. I tradisjonelle medier blir budskapet tolket og formidlet av en uavhengig part, og resultatet blir ikke alltid slik man ønsker at det skal være. I sosiale medier har man selv kontroll på budskapet, helt frem til sluttbruker.

Selv om man kontrollerer mediet, er det ikke sikkert at kommunikasjonen blir vellykket av den grunn. For at et budskap skal nå frem, er det nemlig en annen viktig ingrediens som hører med: følelser.

- Mange viktige valg blir tatt med hjertet, ikke bare hjernen. Det må vi ikke glemme. 75 prosent av politiske valg fattes eksempelvis emosjonelt. I GK er vi opptatt av dokumentasjon, fragmentering og analyse for å forstå, men god kommunikasjon er kreativitet. Og kjærlighet. For har du ikke kjærlighet, lyder ditt budskap som «en drønnene malm eller en klingende bjelle», som det står i Korinterne 13:12. Det som ikke kommer fra hjertet, når aldri frem til hjertet. Hjerteløs kommunikasjon faller på stengrunn, sier Geelmuyden.

Tente på låve

Selv har han jobbet med informasjon, «i alle ledd», hele livet. Karrieren begynte da han som tolvåring gikk med avisen i nabolaget på Lysaker og Stabekk. Senere ble han redaktør for skoleavisen Nadderusk på Nadderud videregående skole. Og på NHH var han selvsagt redaktør for studentavisen Bulle, som på den tiden utkom en gang i uken. Senere har han vært redaktør i forretningsbladet Farmand og sjefredaktør i Morgenbladet.

- Mitt første medieoppslag fikk jeg allerede som sjuåring. Da hadde jeg tent på mine besteforeldres låve, som brant ned til grunnen. Det var første gang jeg oppdaget at man kunne få mye anerkjennelse etter presseomtale. Jentene i klassen så på meg som en innovatør, sier han og smiler.

- Har du sluttet å tenne på bygninger?

- Ja! Nå antenner jeg bare debatter.

Nettverk av kullinger

Slik springer samtalen av sted. I raske hopp mellom det faglige, det personlige og det humoristiske, i nær og fjern fortid. Kullkameratene fra '75-kullet ved NHH blir heller ikke glemt. Blant de mer kjente er navn som Jon Fredrik Baksaas i Telenor, Helge Meland i TV 2, Arvid Grundekjøn i diverse styrer og Ernst Ravnaas i Start.

- Det var en fin gjeng, og de utgjør et fantastisk nettverk. Alle som har gått på NHH, har glede av hverandre etterpå, sier han.

Nåværende NHH-rektor, Jan I. Haaland, var også kulling med Geelmuyden.

- Man kan si hva man vil, men NHH er og blir en eliteskole. Slik håper jeg den fortsetter. Et lite universitet, men et eliteuniversitet, sier PR-eksperten.

- Du kan jo tilby dine tjenester til Haaland?

- Det har jeg selvsagt gjort allerede.


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS