Banner top Til forsiden Econa

charlotte.hartvigsen.lem@fagbokforlaget.no

Når flomlyset slås på

Så du trodde ingen så deg, der du famlet spørrende rundt mellom seksjonene i nettbutikken? At handlevanene dine var lettere å holde for seg selv når du orienterte deg alene rundt i varetuvalget – hjemme fra din egen PC – i stedet for å hente frem varen fysisk, og betale for den over disk?

Så du trodde at fordelen med nettbutikker var at prisen var gitt og transparent – at alle kunder behandles likt, og betaler det samme for den samme varen, uansett hva hvor du er hjemmehørende eller hva du ellers bruker penger på?

I så tilfelle er du i godt selskap med de fleste andre netthandelskunder. Undersøkelser viser at de fleste av oss tenker slik. Imidlertid er det ingen grunn til å tro at nettbutikker er mindre interessert enn andre i å utnytte sine kunders ulike betalingvillighet. Dynamisk prising av varer er utbredt i nettbutikker, og et stadig økende fenomen, viser ulike amerikanske undersøkelser.

Mulighetene er nemlig mange. Er du for eksempel pålogget med en kundeprofil med et postnummer der gjennomsnittsinntekten er høy, er det en tydelig markør om høy betalingsvillighet. Det samme er din tidligere kjøpshistorikk, eller hvilke tidligere varer du har kikket på, før du tar en kjøpsbeslutning. Til om med surfehistorikken din er nyttig for nettbutikken – har du sjekket priser mange andre steder – noe cookiene dine vil kunne avsløre, er du sannsynligvis langt mer prisbevisst og har en bedre oversikt enn den som klikker seg rett til en vare. Følgelig må du møtes med en annen pris enn dem som handler mindre bevisst. Til og med hva du surfer på kan avsløre deg. En artikkel i Wall Street Journal hevder at noen nettsteder ganske konsekvent oppgir høyere priser til Mac-brukere enn til andre, med bakgrunn i underøkselser som viser at disse generelt har høyere inntekt enn PC-brukere. Andre nettsteder oppgir automatisk lavest pris til kunder som surfer fra mobil.

Det er ingenting nytt i at selgere bruker informasjon om sine kunder til å øke salget. Imidlertid har det vært tidligere vært enklere å tenke seg hva det er de vet om deg som kunde – enten fordi du selv vet hva du oppgir av opplysning gjennom ulike kundefordelsprogrammer, eller fysisk viser frem hva du kjøper.

Man ser kun dem i lyset – dem i mørket ser man ei, sier Kurt Weill i «Mack the Knife». I nettverdens handlesunivers er flomlyset slått på – ikke en eneste katt er lengre bare grå. Trøsten får være at som netthandelskunde sees du i alle fall som akkurat den du er.

figurfigur

© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS