Banner top Til forsiden Econa

Irina Lee

Student i særklasse

På Oslo handelsgym startet Didrik M.A. Svendsen (23) sitt første selskap. Nå hedrer Econa den nysgjerrige og kunnskapsrike London-studenten med utmerkelsen Årets økonomistudent 2013.

Didrik Magnus Alexis Svendsen er ikke helt som andre 23-åringer. Han oppdager muligheter der andre ser problemer. Kombinert med kunnskaper om hva som må gjøres, og viljen til å brette opp ermene før å gjøre en innsats selv, fremstår han som en resultatorientert, kreativ og produktiv fyr.

– Jeg drives fremover av det jeg synes er gøy og spennende! Sånn har det alltid vært, sier han.

Multiple choice

Allerede på Oslo handelsgym var han forut for sin tid. En kamerat som var et par år eldre, hadde startet på ex. phil. og syntes studieopplegget var mangelfullt. Sammen bestemte de seg for å gjøre noe med det. De fikk med seg en professor og et samarbeidsvillig IT-selskap som fikk en eierandel i selskapet, og lanserte nettsiden www.ex-phil.no.

– Vi tok utgangspunkt i den amerikanske måte å løse oppgaver på, og laget oppgavesett med multiple choice-besvarelser. Businessideen er at studenter betaler 30 kroner for å få tilgang til tjenesten i 24 timer, forklarer Didrik.

Nettløsningen har vært en suksess, og versjon 2.0 lanseres i disse dager. Didrik og kompanjongene har dessuten utvidet tjenesten til å inkludere mønsterbesvarelser, inkludert tips og tilbakemeldinger fra professorer og akademisk ansatte.

Ved siden av gymnaset jobbet han deltid for et hodejegerfirma, hvor jobben hans (blant annet) gikk ut på å spore opp et stort utvalg relevante jobbkandidater samt vedlikeholde selskapets database.

– Det ga meg en fin mulighet til å lære om struktur, og var en perfekt jobb ved siden av skolearbeidet, sier Didrik.

For å utfordre seg selv tok Didrik senere jobb som telefonselger. Bakgrunnen var at det meste i forretningslivet inkluderer salg på et eller annet nivå, og det var en ferdighet Didrik gjerne ville lære seg. I tre måneder solgte han derfor mobiltelefonløsninger til småbedrifter.

– Det er ganske ubehagelig å ta opp telefonen for å ringe og selge noe til vilt fremmede personer. Jeg lærte meg alt om cold calling i løpet av de månedene, sier Didrik.

Mange av kundene fikk åpenbart tillit til den sympatiske telefonselgeren. En kunde ba til og med om hjelp til å velge farge på kjøkkenet!

– Selv da jeg fortalte at jeg var fargeblind, ville hun ha mitt råd. Det sier kanskje litt om den tilliten som kan etableres med litt telefonerfaring, sier Didrik og ler.

Etter gymnaset, hvor Didrik ble uteksaminert blant de fem prosent beste på sitt kull, reiste han ut i den store verden sammen med en kamerat. Første stopp var en vingård i Chile. I fire måneder sjauet de på gården, kjørte gaffeltruck og deltok i innhøstingen.

– Å plukke vindruer sammen med analfabeter i 60-årene var lærerikt. Ingen av dem snakket engelsk, så vi ble pent nødt til å lære oss spansk relativt kvikt, sier Didrik.

Tidoblet salget

Etter Chile landet Didrik i London, hvor han i disse dager blir uteksaminert fra Cass Business School. Parallelt med akademiske meritter i toppklasse har han fylt bagasjen med erfaringer fra den virkelige verden i løpet av disse årene.

I 2011 reiste han til Kenya, hvor han deltok i prosjektet Energy Africa. Selskapet fremstiller miljøvennlig biodrivstoff, i tillegg til økologisk produksjon av frukt og grønnsaker.

– Jeg var med i alle deler av organisasjonen, og så hvor det var muligheter for effektivisering og forbedring. I stedet for å selge litt til mange kunder bestemte vi oss for å selge mye til noen få, sier Didrik.

Han utarbeidet kalkyler for å analysere alle kostnader knyttet til ulike sorter grønnsaker, inkludert frø-, vannings- og transportkostnader, og kunne dermed slå fast om det lønte seg å satse på vannmeloner eller chili.

– Vi oppsøkte kundene, blant annet flere femstjerners hoteller i Mombasa, for å vinne ut hva de ønsket seg. De ville ha ferske, kortreiste og økologisk dyrkede urter og grønne salater. Det var nyttig empiri og ga direkte utslag på hva vi valgte å satse på videre, sier Didrik.

Etter at Didrik var ferdig med sitt internship i selskapet, steg salget med ufattelige 936 prosent de påfølgende tolv månedene. Året etter reiste han tilbake igjen.

– Det andre året lærte jeg mer om strategi på skolen, så da reiste jeg tilbake til Kenya for å implementere månedsrapporteringer og bedre systemer for evaluering. Energy Africa gir meg mulighet til å sette teori ut i praksis, i sin reneste form, sier Didrik.

Han er fortsatt engasjert som rådgiver for selskapet og satser på å reise tilbake til Kenya i løpet av høsten.

Møbelsnekker

I kåringen av årets økonomistudent har juryen lagt vekt på Didriks engasjement i Kenya. I begrunnelsen heter det blant annet: «Under opphold i Kenya har vinneren vist både kulturell forståelse og særdeles god evne til å samarbeide med mennesker fra kulturer som er svært forskjellige fra sin egen. Ikke minst har han bidratt til et bedre liv for flere mennesker i prosjektet Energy Africa i Kenya gjennom bruk av økonomisk kompetanse. Flere måneder etter sitt opphold i Kenya prater de lokale enda om ‘The Wizard’. Bakgrunnen var hans personlige egenskaper og bruk av sin kunnskap.»

Selv er Didrik beæret og takknemlig for utmerkelsen fra Econa.

figur

VIL PÅVIRKE: I fjor sommer hadde Didrik M.A. Svendsen internship i investeringsbanken Merrill Lynch. – Det var ikke my cup of tea, som de sier i England. Det ble en litt for stor og treg organisasjon for min del. Jeg ønsker å ha muligheten til å påvirke beslutningene og være en del av selskapets innovasjon, sier 23-åringen. Nylig ble han kåret til Årets økonomistudent 2013.

– Det er fantastisk moro – og veldig overraskende! Jeg hadde ikke trodd at en såpass utradisjonell bakgrunn som møbelsnekker og vinbonde skulle vinne pris fra en forening for siviløkonomer, sier Didrik.

Møbelsnekringen er en historie for seg. Da han gikk i niende klasse, laget han et eikebord med en glassplate i sløydtimen. Bordet ble så bra at flere som så det på skolens utstilling, ønsket å kjøpe det. Didrik innså at han kanskje hadde laget noe som var salgbart, og på fritiden startet han derfor produksjon av trebordet. Møblene ble laget for hånd, på terrassen til familiens bolig på Besserud. En interiørforretning på Slemdal la etter hvert inn bestillinger.

– Jeg har vel laget rundt ti stykker, tenker jeg. Det hadde selvsagt vært mulig å outsource produksjonen, men det blir ikke aktuelt. Jeg vil gjøre det selv. Sage, pusse og skru. Det er noe med lukten av tre og å gjøre ting sakte og ordentlig. Det tiltaler meg.


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS