Banner top Til forsiden Econa

IRINA LEE

Bemanningssjefen

Adeccosjef Anders Øwre-Johnsen (41) er så ivrig etter å rekruttere medarbeidere at han lyser ut sin egen jobb hver sommer. Det er blitt Norges mest etterspurte sommerjobb. Selv har han vært i Adecco siden rett etter at han gikk ut fra NHH.

For fjerde året på rad har Adecco lyst ut Norges mest spennende sommerjobb: Konsernsjef i landets største bemanningsselskap, med en årlig omsetning på over 3,2 milliarder kroner, og ansvaret for over 6000 medarbeidere.

Lønnen er det heller ikke noe å si på. Den heldige konsernsjefvikaren blir belønnet med 100 000 kroner for én måneds innsats.

figur

VELLYKKET: For fjerde år på rad henter Adecco inn en student som sommervikar for konsernsjefen. – I tillegg til å markedsføre Adecco eksternt har kampanjen bidratt til stolthet internt i selskapet, sier Anders Øwre-Johnsen. Han startet i selskapet i 1998 og har vært konsernsjef siden 2008.

Intern idé

Adeccos øverste leder i årets øvrige elleve måneder, Anders Øwre-Johnsen, er godt fornøyd med rekrutteringspåfunnet. Å lyse ut jobben som konsernsjef er ikke et PR-stunt, men resultat av en gjennomtenkt strategi.

– Mens studenter med lavere utdanningsnivå og ufaglærte var godt kjent med Adecco, opplevde vi at studenter på høyere utdanningsprogrammer hadde liten kjennskap til vår virksomhet og hva vi kunne bidra med for dem. Det ønsket vi å gjøre noe med, sier Øwre-Johnsen.

Blant Adeccos kunder er det nemlig stor etterspørsel etter IT-medarbeidere, ingeniører, økonomer og jurister. Dermed ble det et mål å øke kunnskapen om bemanningsbyrået i nettopp disse studentgruppene.

– Ideen om å lyse ut stillingen som konsernsjef var noe vi fant på selv. Vi har riktignok brukt ulike byråer til å pakke inn stillingsutlysningen, men ideen og konseptet var det interne krefter i markedsavdelingen som kom opp med, sier Øwre-Johnsen.

Enorm respons

Årets utlysning hadde søknadsfrist 1. mars. Over 2 000 studenter søkte på jobben, og over 16 000 lastet ned mobilapplikasjonen «Ledertesten», som testet brukerens lederegenskaper gjennom åtte ulike oppgaver over tre dager.

– Responsen har vært over all for forventning. Kampanjen har fått stor oppmerksomhet blant studenter fra første gang vi kjørte den i 2011, og vi får mange tusen søkere hvert eneste år, sier Øwre-Johnsen.

Etter at søknadsfristen var utløpt, startet utsilingen. Mange ble screenet bort gjennom den interaktive Ledertesten. Flere ble luket vekk gjennom screeningssamtaler, evnetester og personlighetstester. De aktuelle søkerne som sto igjen, ble dybdeintervjuet, og den 24. mars var det bare ni igjen.

Nyttig erfaring

I jakten på konsernsjefvikaren har Adecco tatt i bruk elementer som de selv benytter i ansettelsesprosesser av direktører og ledere. Å gjennomgå en profesjonell ansettelsesprosess er en erfaring som studentene kan få bruk for når de skal søke andre jobber i fremtiden.

– Målet er at alle finalistene skal ha utbytte av å være med i denne prosessen. Vårt ønske er at alle skal sitte igjen med en følelse som gjør at de blir ambassadører for Adecco, sier Øwre-Johnsen.

Sosiale medier

I siste utsilingsrunde måtte finalistene ta i bruk sosiale medier for å sanke stemmer på sin finaleoppgave. De fire som fikk flest stemmer, fikk være med til siste runde, hvor de løste ulike oppgaver gjennom en hel dag. En jury kåret til slutt vinneren.

– Noen har trodd at det er mulig å kapre sommerjobben som konsernsjef ved å få flest «likes» på Facebook. Sånn er det ikke. Hensikten har ikke vært å finne den personen som er best egnet til å skape entusiasme på sosiale medier. Det lå en grundig og lang rekrutteringsprosess i bunn for alle de ni som var igjen i finalen, understreker Øwre-Johnsen.

Den 10. april ble Dunja Matanovic valgt ut som Konsernsjefen 2014. Hun er 23 år gammel og kommer fra Bærum, og studerer for tiden industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU.

Det er ikke småtterier som venter den midlertidige konsernsjefen. Arbeidsoppgavene inkluderer å lede driftsmøter, følge operativ drift og toppledelsen i selskapet, planlegge og lede toppledermøter, forberede neste års budsjettforhandlinger, evaluere høstens markedsplan og planlegge en salgskampanje.

– Når man leser avisforsidene i dag, ser man at markedsutviklingen er skjør. Det gjør at man må være ekstra salgsorientert og kreativ når det gjelder forretningsutvikling. Hvordan skape vekst i et tøft marked, vil bli den viktigste oppgavene for konsernsjefen denne sommeren, sier Øwre-Johsen.

Sommervikaren skal også rapportere om hverdagen som toppsjef på Facebook-siden «Adeccostudent».

figur

Her er Anders Øwre-Johnsen i samtale med fjorårets konsernsjefvikar, Assad Abbas, som synets han hadde en super sommerjobb.

Realistisk opplevelse

Selv om målet er å gi Dunja Matanovic et realistisk inntrykk av hva sjefsjobben innebærer, tar ikke Øwre-Johnsen helt fri når sommervikaren er på plass i august.

– Jeg vil være til stede i tre av de fire ukene. Da skal vedkommende få operere på alle de områdene det er praktisk mulig. Hun skal virkelig få prøvd seg alene, for eksempel i forbindelse med markedskampanjer og planlegging av ledermøter. I andre saker vil hun være avhengig av kunnskap og erfaring. Da vil jeg være med som sparringpartner. Vikaren skal uansett få sitte i førersetet, sier Øwre-Johnsen.

Dersom det ikke er praktisk mulig at vikaren fungerer som konsernsjef, skal vedkommende få være med på beslutningene som tas. Kun unntaksvis vil vikaren bli holdt utenfor. Det kan være i forbindelse med personalsamtaler eller andre helt spesielle omstendigheter.

– Mitt mål er å gi vedkommende en så reell opplevelse som mulig om hva jobben som konsernsjef innebærer, sier Øwre-Johnsen.

Tidligere sommervikarer kan vise til solide resultater etter at de gikk av som konsernsjef. Fjorårets vinner Assad Abbas ble tidligere i år kåret til Årets siviløkonomistudent ved Handelshøyskolen BI. Børge Nyborg, som var konsernsjef i 2012, jobber i dag som analytiker i Investment Banking Advisory-avdelingen hos Nordea Markets. Kine Stirler Alm, som gikk til topps i den første konsernsjefkonkurransen i 2011, leder i dag et av Adeccos største regionkontor på Lillestrøm.

Fikk en sjanse

Selv vet Adecco-sjefen hva det betyr å få en sjanse. Da han var ferdig utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen 1997, begynte han å jobbe i konsulentfirmaet KPMG. Året etter ble han hyret inn til et konsulentoppdrag hos Adecco, som på det tidspunktet var et mindre selskap med en omsetning på 75 millioner.

– På slutten av konsulentoppdraget fikk jeg spørsmål om jeg ville starte som økonomiansvarlig hos Adecco. Jeg var 25 år gammel og grep sjansen, sier han.

I 2001 fikk han en ny mulighet. I forbindelse med at Adecco kjøpte opp Olsten Norsk Personal, var spørsmålet hvem som skulle bli økonomisjef i det nyfusjonerte selskapet.

– Jeg var blitt 29 år og fikk tilbudet om å bli finansdirektør. Med utgangspunkt i det jeg selv har opplevd, vet jeg at det kan lønne seg å satse på unge folk som virkelig ønsker å bidra. De kan håndtere mye større utfordringer enn det man kanskje tror på forhånd, sier Øwre-Johnsen.


© Econas Informasjonsservice AS, Rosenkrantz' gate 22 Postboks 1869 Vika N-0124 OSLO
E-post: post@econa.no.  Telefon: 22 82 80 00.  Org. nr 937 747 187. ISSN 1500-0788.

RSS